De fitchallenge; het sportschema

Minimaal 3 keer per week sporten, een voorwaarde van de fitchallenge. Nu sport ik wel vaak, 3 keer per week haal ik wel en sommige weken zelfs vaker. Maar ik had al zeker 10 jaar geen voet meer in de sportschool gezet. De laatste keer woonde ik nog met Wieger in Leeuwarden…… Daar zijn we allebei ook zo’n 10 kilo aangekomen, maar dat is een ander verhaal. Met de fitchallenge maakte ik dus opnieuw kennis met de sportschool.

Don't wish for it

Intake

De week voorafgaand aan de challenge kreeg ik een uitnodiging om samen met Connie van Sportstudio de Boer een intake te doen. De challenge is zo opgezet dat je tijdens het traject onbeperkt met alle activiteiten mag meedoen. Dus groepslessen en de fitness. Maar waar begin je dan? Ik vond het dus erg fijn dat Connie samen met mij een schema ging maken voor de fitness. Mijn doel is vetpercentage verlagen, spiermassa erbij en een stukje conditie/uithoudingsvermogen verbeteren. Connie zette mij gelijk aan het werk, eerst met de foamroller alle spieren losmaken en dan een warming up op de crosstrainer. Daarna doken we meteen de dumbells in. O jee, krachttraining. Dat doe ik thuis ook wel gecombineerd met HIIT, maar dit was toch weer even andere koek. Sowieso is het zwaar, moet je goed op je houding letten en is het zwaar, o ja, dat zei ik al. Dat voelde ik de volgende dag wel!

Mijn schema

6459EAD4-CDE1-4ADE-A1EE-37C06CE49B14Mijn schema bestaat uit een combinatie van cardio en krachttraining. Altijd eerst een warming up op een cardio apparaat, daarna met dumbells en fitnessapparten aan de slag. Ook komen de kettlebels en medicineballs om de hoek kijken met een aantal oefeningen en tot slot ga ik het liefste een paar kilometer hardlopen. O ja, niet te vergeten, het buikspieren-kwartiertje dat ieder half uur wordt aangeboden. Alle spiergroepen komen aan bod en door de afwisseling met cardio gaat mijn hartslag lekker omhoog. Na twee, drie weken heb ik de gewichten iets zwaarder gepakt bij iedere oefening en na vier weken krijg ik een nieuw schema. Voldoende afwisseling en uitdaging dus. Ik voel dat het iedere keer beter gaat.

En verder…..?

Tja, ik wilde alle lessen bij wonen om te onderzoeken wat ik leuk vind, maar tot nu toe ben ik een keertje te spinnen geweest (daar half doodgegaan) en heb ik op zaterdagochtend meegedaan met circuittraining in de fitness ( super leuk, behalve die twee dagen erna) en ga ik een keer naar Bodypump. Ik houd wel van de vrijheid zelf te kiezen wanneer ik het huis uit stap merk ik. Dus moet mij er nog toe zetten op een bepaalde tijd ergens te zijn als ik ga sporten. Daarnaast hebben we weeg- en meetmomenten waar ik naar toe wil, dat is soms tegelijk met de lessen.

Mijn sporttracker zodat ik in 1 oogopslag zie wat ik heb gedaan
Mijn sporttracker zodat ik in 1 oogopslag zie wat ik heb gedaan

Plan B

Zolder vol ijzerNaast de sportschool heb ik ook een plan B, namelijk onze zolder vol met ijzer. Omdat Wieger niet alle avonden thuis is, ik soms nog wel eens laat thuis kom of niet voldoende tijd heb een heel schema in de sportschool te doen. Kan ik ook twee trappen naar boven nemen en daar een aangepast schema doen. Ik doe dan vooral HIIT trainingen via Youtube die ik aftop met specifieke oefeningen met dumbells en een fitnessbal. Dan ben ik ook erg gedisciplineerd en focus op de intensiteit van HIIT en de uitvoering van de oefeningen.

Plannen, plannen, plannen

Tja, ik zeg niet dat het makkelijk is drie dagen te sporten. Maar ik voel mij er erg goed bij, dus is het de moeite waard er tijd voor te maken. Door vooruit te plannen lukt het mij goed om dat aantal te halen en veel weken zelfs meer. Ik maak dus een week vooruit een planning, kijk waar de ruimte zit om te sporten. Avond, ’s ochtends vroeg als ik overwerk, thuis als Wieger weg is en in de weekenden is er altijd ruimte. Dan kijk ik of ik naar de sportschool ga, thuis, zelf een buitenactiviteit kies en daar houd ik mij dan ook aan.

Waar ik op eetgebied met mezelf nog wel compromissen sluit, doe ik dat op sportgebied (bijna) niet. Ik zeg nooit af omdat ik al geweest ben, omdat ik moe ben of mijn hoofd er niet naar staat. Ik weet namelijk nu dat ik door te sporten mijn hoofd leeg kan maken, mijzelf minder moe voel en daarna een voldaan gevoel heb. Niet te vergeten dat ik nog meer geniet van een grote bak kwark als ik uit de sportschool kom.

Kwark

Reacties

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *