De fitchallenge

Wel doen, niet doen, wel doen, nee toch niet doen. Ik twijfelde of ik mee zou doen aan de fitchallenge. Ik voel mij al fit, sport 3 keer per week en weet best wat wel en niet gezond is om te eten. Dus waarom zou ik mij inschrijven. En toen werd het december. Hoewel we die niet uitgeroepen hebben tot December Vreetmaand, werd het toch wel een vreetmaand. Dus na een zoveelste bacchanaal snel naar de website van Sportstudio de Boer en op ‘inschrijven’ geklikt. Zo! Ik doe mee aan de fitchallenge.

get-fit-challenge

 

Even de remmen los

Begrijp mij niet verkeerd, het was heerlijk om in december even het sporten los te laten. Ik schreef de vorige keer over mijn sportieve doelen en ik kon mij er in december niet toe zetten daar aan te werken. Verder hadden we zoveel leuke feestjes met heerlijk eten en drinken, daar heb ik volop van genoten. Met de begindatum van de fitchallenge die steeds dichterbij kwam, ging ik mij er ook niet schuldig over voelen. De week voor de start ging ik weer sportmomenten inplannen en dat voelde meteen weer erg goed. Ik was klaar voor de challenge.

De start

51B4E32C-1BFF-4B5D-B211-38201060011AOp 13 januari kwam de hele fitchallenge groep bij elkaar om de kick off mee te maken. Ongeveer 30 deelnemers, met maar liefst twee mannelijke deelnemers, gaan acht weken lang sporten, gezonde eet keuzes maken en fitter worden. Die zaterdag kregen we een sportief voorproefje bij Sportstudio de Boer en vertelde de diëtiste die de challenge begeleid wat we kunnen verwachten. Heerlijk was het, hardlopen, roeien, fietsen, circuittraining en een eerste weegmoment. Mijn doel is niet perse gewichtsverlies, maar opbouwen van spieren en conditie. Qua gewicht en BMI zit ik goed, maar mijn vetpercentage is aan de hoge kant, 31,5%. Wow, dat had ik niet verwacht…… Werk aan de winkel dus!

O no!!

Na de kick off kreeg iedere deelnemer een sportschema en zijn of haar eetschema….slik….. Overdag  komt het schema grotendeels overeen met mijn eigen ritme (alleen geen cup of soup meer :)). Maar qua avondeten moest ik even slikken, 100 gram rijst, veel groente en soms vlees of vis. Gelukkig kregen we zo’n 80 recepten om te variëren. Maar ik schep normaliter twee keer op en dat zijn geen kleine borden. Sterker nog, daarna heb ik nog honger. Ga ik dit redden…..?

Ja, ja en nee

Mijn weekmenu uitgeschreven
Mijn weekmenu uitgeschreven

Ja, dat redde ik wel. Als ik nog honger had zocht ik afleiding of ging ik naar de sportschool. Ja, het begon ook te wennen dat mijn porties kleiner zijn. Nee, dat lukt niet altijd. Zo had ik afgelopen weekend twee verjaardagen, de eerste was ’s middags en na het taartje af te hebben geslagen, zwichtte ik voor een wijntje en toen chips en toen hapjes en toen stokbrood. Alles of niets. Zaterdagavond weer een verjaardag, ik had met mezelf afgesproken max. twee wijntjes te drinken, maar na twee wijntjes was ik die afspraak vergeten. Zondagochtend sloeg ik mijn geplande vierde sportmoment van die week over…. Ik heb soms een ruggegraat van een natte dweil.

Beetje lief zijn voor mezelf

Zo’n schema moet ook niet teveel afwijken van de realiteit, na 8 weken wil ik niet stoppen met gezond eten en sporten, dus dan kan ik maar beter een beetje lief zijn voor mezelf en genieten van eten en drinken. Het gaat om balans tussen fit voelen/zijn en genieten van de mooie momenten waar soms ook ongezondere keuzes bij horen qua eten en drinken. Dat is voor mij de echte challenge!

Reacties

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *